15 januari 2014
hisse
Door
hisse

Elektrische oplaadpalen op parkeerterreinen. Vergunning nodig?

Elektrische oplaadpalen op parkeerterreinen. Vergunning nodig?

Op vele openbare parkeerterreinen hebben gemeenten inmiddels elektrische oplaadpalen geplaatst. Via een pasje kunnen bezitters van elektrische auto’s hun auto opladen. De verbruikte elektriciteit wordt daarbij aan de bezitter/oplader in rekening gebracht.

De bij deze oplaadpalen behorende parkeerplaatsen zijn voortaan alleen bestemd voor elektrische auto’s en er geldt een verbod voor het parkeren van niet-elektrische auto’s.

Maar hoe zit het met de parkeertijd? Verschillende situaties zijn denkbaar.

De parkeertijd is verstreken, maar de auto is nog niet opgeladen. De parkeertijd is verstreken en de auto is ook opgeladen, is er dan een verplichting om deze parkeerplaats te verlaten?

En wat gebeurt er als er een elektrische auto wordt geparkeerd die niet gaat opladen? Mag die auto daar parkeren of ben je verplicht dan naar een andere parkeerplaats te gaan?

Deze en andere vragen liggen op het gemeentelijk bordje. De gemeente is bevoegd gezag en moet hierover besluiten nemen. Maar er spelen meer zaken met elektrisch opladen dan allen de hierboven gestelde. Daar kom ik een andere keer op terug. Het is wel van belang dat gemeenten hierover beleid ontwikkelen.  De uitvoering van dat beleid – ook het planologisch beleid kan een positieve rol spelen – kan veel werk verschaffen door diverse vergunningen te verlenen die nu al zijn vereist, de uitvoering kan ook de stimulans geven om na te gaan of het allemaal eenvoudiger kan. Bijvoorbeeld door middel van een Activiteiten APV

 

RUBRIEK: Bestuursrecht
TREFWOORDEN:

Reageer